Het detacheringsbureau van de Radar plaatste sinds de oprichting in 2008 bijna duizend professionals bij gemeenten, zorg- en welzijnsinstellingen door heel Nederland.

In de afgelopen twee jaar werkten vijftig tot zestig medewerkers van RadarPersoneel bij het Leger des Heils, voornamelijk jeugdbeschermers en reclasseringswerkers. Hoofd P&O Denisa Endrész vertelde: "Via andere wegen vonden we ze niet. Met Andrea en haar collega’s was het makkelijk communiceren. Het contact was laagdrempelig en ze handelden razendsnel. Acuut was acuut."
De toegevoegde waarde van RadarPersoneel
Medewerkers Brian en Nathaly bevestigden dit verhaal. Brian werkte als jeugdreclasseringswerker bij de William Schrikker Groep, terwijl Nathaly, die na de zomer van 2019 bij RadarPersoneel aan de slag ging als gedragswetenschapper bij Veilig Thuis Alkmaar, haar carrière voortzette na twintig jaar op Curaçao. Ze had daar gewerkt bij het ministerie van Justitie.
“Een oud-collega kende RadarPersoneel en wist dat ik terug wilde komen naar Nederland,” vertelde Nathaly. “RadarPersoneel was een unieke organisatie. Ik had met drie verschillende medewerkers gesproken, en ze waren allemaal vriendelijk en snel in hun communicatie. Toen ik eenmaal aangenomen werd, vroeg ik of ze ook konden helpen met het vinden van een woning. De reactie was: ‘Dat hebben we nog nooit gedaan, maar we gaan ons best doen.’ En van het een kwam het ander.”
Bureaucratie en de oplossing voor personeelstekorten
De zorg- en welzijnssector had te maken met personeelstekorten, en de oorzaken waren divers. Bureaucratische obstakels maakten het vaak nog moeilijker om snel te handelen. De verplichte registratie bij Stichting Kwaliteitsregister Jeugd (SKJ) voor jeugdzorgprofessionals was belangrijk, aldus Andrea Veerman van RadarPersoneel, maar werkte ook belemmerend. Kandidaten die volgens haar goed gekwalificeerd waren, vielen vaak buiten de boot door de strenge eisen.
"Er waren professionals met vijftien jaar ervaring in de jeugdzorg, maar door de registratie-eisen moesten zij door een langdurig traject om opnieuw gekwalificeerd te worden. In tijden van personeelstekorten en lange wachtlijsten was dat niet wenselijk," zei Andrea. "Ik zou graag snellere, creatieve oplossingen zien, bijvoorbeeld meer mogelijkheden voor soepele zij-instroom, zodat geschikte kandidaten direct aan de slag kunnen."
Daadkrachtige aanpak
“Andrea was altijd heel daadkrachtig,” zei jeugdreclasseringswerker Brian Samson. “En RadarPersoneel was net zoals Andrea: ze zeiden wat ze deden en deden wat ze zeiden. Bij andere bureaus kreeg je soms geen reactie, of pas na maanden. Bij RadarPersoneel was dat anders.”
Brian werkte al sinds 2012 regelmatig voor RadarPersoneel. Voor zijn detacheringsopdracht bij de William Schrikker Groep had hij ervaring opgedaan in verschillende TBS-klinieken en bij de Raad voor de Kinderbescherming, een van de eerste grote opdrachtgevers van het bureau. “Soms leverden we vijftien raadsonderzoekers tegelijk aan, die werden dan door ons opgeleid,” zei Andrea.
De juiste match vinden
Andrea en haar team zetten hun expertise in om de juiste match te vinden voor de organisaties waarvoor ze werkten. Bij het Leger des Heils werkten in de afgelopen twee jaar vijftig tot zestig medewerkers van RadarPersoneel, van wie velen kans hadden op een vast contract. Hoofd P&O Denisa Endrész waardeerde de inzet van het bureau: “Ze begrepen precies wie bij ons paste en wie niet. Ze keken niet alleen naar het profiel, maar ook naar de afdeling, de managers en de dynamiek.”
Andrea’s aanpak was gericht op oplossingen, zelfs wanneer er geen perfecte match was. “Dan leverden ze een team van een mentor en een leergierige medewerker,” zei Endrész.
Innovatie in personeelswerving
RadarPersoneel had zich vooral gericht op non-profitorganisaties in het gemeentelijk sociaal domein. Dit was niet altijd het geval, vertelt Arjan Verweij, mede-eigenaar van de RadarGroep. “Ik ontmoette Andrea als de kleine concurrent die me versloeg bij een aanbesteding. Het klikte meteen.”
Andrea, die al een mooi netwerk had toen ze RadarPersoneel oprichtte, wist in korte tijd te leveren wat anderen niet konden. “Waar anderen twee jaar over deden, deed Andrea het in twee maanden,” zei Arjan. “En ze paste zich snel aan veranderende marktomstandigheden aan.”
Denken in mogelijkheden
Andrea’s advies voor organisaties die te maken hadden met personeelstekorten? Denk in mogelijkheden, niet in beperkingen. “Kijk naar wat iemand kan en nog nodig heeft, in plaats van wat hij niet heeft,” zei Andrea. “Zoek naar creatieve oplossingen, zoals werken onder supervisie of deeltaken. Bied ruimte om te groeien in een functie.”
Andrea benadrukte ook het belang van werken met bureaus die zich aan de flexwet hielden en marktconforme salarissen boden. “Doe recht aan de gedetacheerde medewerkers.”
Verlenging en duurzame samenwerking
RadarPersoneel vulde maandelijks vier tot twintig vacatures, waarvan twee derde van de gedetacheerden uiteindelijk door de opdrachtgever werd overgenomen of bleef werken voor het bureau. Brian had zijn opdracht bij de William Schrikker Groep al verlengd, en Nathaly hoopte bij Veilig Thuis een verlenging of een rechtstreeks contract te krijgen.
“Als iemand graag in dienst wilde bij een organisatie, dan was dat waar we bij RadarPersoneel voor gingen,” zei Andrea. “Duurzaam verbinden noemen we dat. En zolang we de doelgroep, onze medewerkers en de opdrachtgevers goed bedienden, was ik tevreden.”
Van RadarPersoneel naar SteigerB
In de loop der jaren heeft RadarPersoneel zich verder ontwikkeld en is het nu SteigerB. Het bureau blijft zich inzetten voor de zorg- en welzijnssector en werkt nog steeds met de inzet om personeelstekorten op te vullen en duurzame verbindingen tot stand te brengen. De kracht van SteigerB ligt in het blijven zoeken naar creatieve oplossingen voor personeelswervingsvraagstukken en in het leveren van maatwerk voor zowel de opdrachtgevers als de medewerkers.